Analyse totaal verkeer 2022

De verkeerscijfers 2024 per kwartaal met de procentuele verschillen in vergelijking met 2022.

Q1:  0 %

Q1 ten opzichte van vorig jaar:

  • personenwagens: + 0,4 %
  • vrachtwagens: - 0,4 %
  • totaal verkeer:  0 %

De negatieve tendens van de laatste 6 maanden van 2023 is in Q1 van 2024 gestopt. 

In januari 2024 nam het verkeer nog af met - 6 % ten opzichte van het jaar voordien. Oorzaak: in 2023 waren er problemen met de brugvoeg op het viaduct van Merksem waarbij LHT 65 uren tolvrij werd gemaakt. Het is bijgevolg “logisch” dat in de vergelijkbare periode zonder tolvrij de verkeersaantallen lager zijn.

In februari stijgt het aantal doortochten met + 6 % in vergelijking met 2023. De schrikkelmaand van 2024 draagt hieraan bij maar vooral het gemiddeld verkeer per dag ligt wel hoger dan een jaar voordien.

In maart zijn de verkeersaantallen gelijk aan het jaar voordien ondanks het feit dat maart 2023 2 weekenddagen minder telde.

Bijkomend zijn de werken in de Tijsmanstunnel (voorlopig) voltooid waardoor er opnieuw meer nachtverkeer geregistreerd wordt.

Ook op weekenddagen is het gebruik van LHT gestegen in vergelijking met 2023.

Verder opvallend in Q1:

  • Er is slechts 2 uren tolvrij gereden. Niet ten gevolge een ongeval maar ten gevolge boerenprotesten ter hoogte van het Sportpaleis.
  • Hoewel de verkeersaantallen in Q1 2023 en Q1 2024 quasi gelijk zijn, bedraagt het aantal file-uren in 2024 “maar” de helft van de file-uren in 2023.

Q2: -2,6 %


De cijfers van Q2 in 2024 vertonen een lichte daling ten opzichte van 2023 (- 2,6 %). Zowel wat vrachtwagens betreft ( - 1 %) als personenwagens (-3,6%) . De sterke schommelingen per maand zijn vooral te wijten aan het aantal weekend/feestdagen die in de betreffende maand vallen.

Vooral de daling van het gemiddeld verkeer op weekenddagen in de maanden mei (-22%) en juni (-25%) is opvallend. Enerzijds gerelateerd aan de werken in de Beverentunnel en op de R2 tussen de E34 en de Beverentunnel. Maar het slechte weer van de voorbije periode zal hier absoluut een invloed op hebben gehad.

Ondanks alle filerecords op de R1 in de eerste jaarhelft van 2024 is LHT voor slechts 4 uren tolvrij gemaakt wat toch duidt op een beperkt aantal ongevallen op de R1 die een grote impact hadden op het verkeer.
 

Q3:  0,0 %

 

In augustus zijn de renovatiewerken aan de Beverentunnel gestart waarbij het verkeer richting Gent net na het tolplein wordt omgeleid.

Het effect van die werken was in de maand augustus vrij gering – 1,2 % ten opzichte van augustus 2023. – 3% vrachtwagens en geen afname, noch groei wat betreft het personenwagenverkeer. 

Die geringe daling heeft vooral als oorzaak dat in augustus 23 eveneens werken werden uitgevoerd op de R2 waardoor ook toen het  verkeer meerdere dagen over 1 rijstrook moest rijden met een grote impact op de doorstroming.

De invloed van de werken op het verkeersaanbod is in september significanter. Gemiddeld op werkdagen -10 % met een daling van -15 % personenwagens die gebruik van de Liefkenshoektunnel en -5% vrachtwagens. Het weekendverkeer kent dan weer een lichtere daling: -2 %

Omdat de maand juli een zeer positieve groei kende ten opzichte van het jaar voordien (+10 %)  - met als kanttekening dat ook in juli 2023 werden werken uitgevoerd op de R2 – sluit Q3 af met een status quo.

De Liefkenshoektunnel werd in Q3 slechts 2 uur regulier tolvrij gemaakt ten gevolge een ongeval op de R1.

Het aantal uren file op het tolplein en in tunnel in Q3 bedraagt 159 uren ten opzichte van 244 in 2023. De oorzaak van het hoger aantal uren file in 2023 waren de voormelde werken op de R2. De files richting Gent door de werken in de Beverentunnel blijven voorlopig zeer beperkt. Toch weerhoudt het blijkbaar weggebruikers om de R2 richting Gent te kiezen .

Q4: - 2,6 %

Door de renovatiewerken van de Beverentunnel, die in augustus zijn gestart en waarbij al het verkeer richting Gent wordt omgeleid, werd voor 2024 een daling van het aantal passages door de Liefkenshoektunnel verwacht. Uiteindelijk bleef die daling beperkt. In totaal werden 11,3 miljoen passages geregistreerd: 6,8 miljoen personenwagens en 4,5 miljoen vrachtwagens. Een afname van 1,4% ten opzichte van 2023.

Voor de start van de werken was er een lichte stijging van het vrachtverkeer (+0,4%) en een kleine daling bij de personenwagens (-0,5%). Vanaf augustus veranderden deze trends. Vooral het personenwagenverkeer daalde sterk (-5,5%). De impact van de werken op het vrachtverkeer bleef beperkt tot -1,1%. Opmerkelijk is dat de daling van het aantal passages zich enkel voordeed op werkdagen. Tijdens het weekend steeg het verkeer met maar liefst 15% ten opzichte van 2023!

Terwijl de files op de hoofdwegen in de rest van Vlaanderen recordhoogtes bereikten in 2024,  daalt het aantal uren file in de Liefkenshoektunnel met 25%. Opvallend omdat de terugslag van de files op de omleidingsroute richting Gent tot op het tolplein mee zijn opgenomen in die filecijfers.

Sinds oktober 2024 worden de traditionele tolhuisjes niet meer gebruikt. Dankzij de installatie van automaten, die ook cashbetalingen mogelijk maken, is de overgang naar volledig automatische tolheffing afgerond. 

Het gebruik van de tolvrije regeling naar aanleiding van ongevallen of grote verkeershinder op de R1 blijft verder afnemen. Slechts zes uur lang nam de Vlaamse overheid in 2024 de tolkosten van de tunnelgebruikers (in totaal 3.500 voertuigen) over.